Kui teile meeldib rääkida lugusid, siis selle silmatorkava sõiduki seltsis ei tohiks neist puudust tulla. Alustades kas või sealt, kui keegi küsib – ja absoluutselt kindlasti küsib! –, et mis imeasi see on, on lugu kohe varnast võtta. Ja nimelt. Istusid kord sõbrad Londonis pubis, tellisid järgmised õlled ja arutasid, et kehvasti on lood, õigeid autosid ei tehta enam! Kõik on ainult linnadžiibid. Kuni üks meestest teatas, et olgu, sõbrad, ma teen ise ühe korraliku auto. Sõbrad müristasid naerda. Sinna see oleks jäänudki, kui mehe nimi poleks juhtumisi sir Jim Ratcliffe.
Miljardär Jim Ratcliffe’i võib vabalt asetada kõrvuti Briti töösturite ja miljardäridest seiklejate kaanepoisi Richard Bransoniga. Keemiainsener Ratcliffe asutas 1998. aastal keemiatööstusettevõtte Ineos. Kakskümmend viis aastat hiljem ületab tema varandus kahtekümmet miljardit naela ning viimastel aastatel on ta järjekindlalt Briti kõige rikkamate inimeste edetabeli tipus.
Ineos on suuruselt maailma kolmas keemiatööstusettevõte, millel on ligikaudu kakssada tootmisüksust pea kolmekümnes riigis. Tegemist on ka suurtegijaga spordi toetamisel, näiteks leiame Ineose logo vormel 1 sarjast, kus ettevõttele kuulub kolmandik Mercedes-AMG tiimist. Ineosele ja tema omanikule kuulub jalgrattameeskond ja mitmeid spordiklubisid, selle toel võistlevad tipptasemel purjetamismeeskonnad. Neljandik Manchester Unitedi jalgpalliklubist kuulub samuti Jim Ratcliffe’ile.
Ja nüüd kinnitage rihmad, sest Jim Ratcliffe pole mitte ainult kirglik autoentusiast, kes omab väärikat võidusõiduautode kollektsiooni, vaid ka ülimalt kogenud seikleja. Ta on oma alusel üksi purjetanud läbi Loodeväila, matkanud nii põhja- kui lõunapoolusele, sõitnud mootorrattal piki Andide mäeahelikku ja tiirutanud kuude kaupa Lõuna-Aafrikas. Ta on alpinist, triatleet ja maratoonar, kes muulhulgas jookseb ka ultramaratone maastikul.
Need killud tema elust aitavad mõista, miks see suur, kandiline, erakordselt võimekas ja oma eripäradega auto on just selline, nagu ta on. Grenadier on Ratcliffe’i – kes andis kõrtsis lubaduse teha ise üks korralik auto – nägemus maastikusobilikust autost, mille arendusele olevat tal kulunud 1,3 miljardit naela (üle pooleteise miljardi euro). Pärast seda, kui Land Rover muutis Defenderi luksuslikumaks ja paljud fännid seetõttu margis pettusid, nägi ta turul tühimikku. Lisaks miljardäri enesekindel veendumus, et ükski olemasolev maastikuauto ei saa oma tööga piisavalt hästi hakkama.

Teeme autole tiiru peale
Ja siin ta on – Ineos Grenadier. Välimuselt meenutab vanemat Defenderit, aga näiteks mustas värvikuues Grenadieri võib ka kuulsa Mercedes G-klassiga segi ajada. Muide, Ratcliffe’i garaažis olevat mitu Gelandewagenit, aga ta väitvat, et need pole seiklemiseks piisavad. Ometi on Grenadieri ümmargused esituled, mille valge leedrõngas hakkab suunda näidates kollasena plinkima, nagu G-klassi pealt maha joonistatud. Kusjuures tuled on konstrueeritud nii, et sama tuli sobib vajadusel igasse pesasse, nii esi- kui tagatuledeks (kui reflektorid ära vahetada). Põhjus on selles, et kui tuli läbi läheb ja kusagil Botswana töökojas on riiulil vaid üks asendus, siis pole muret, sobib igasse pessa.
Grenadieri iseloomustavad kõige paremini kaks asja. Esiteks, see on rõõmuga tehtud auto. Temas puudub täielikult tüdimus, mis aina sagedamini vaatab vastu uudismudelitest, mille tegijatelt on nõutud üksnes reeglitest kinni pidamist ja kindla peale minekut. Teiseks, see on põhjalikult läbimõeldud. Pisimagi detailini, näiteks lamedale esitiivale on hea asetada joogikruus või toetada läptop.
Aga teeme siis juba autole tiiru peale. Kohe jääb silma, et rattad on nurkadesse välja toodud ja lühikesed ülendid lihtsustavad manöövreid maastikul. Katuseserva juures on elektriühenduste karp, kuhu saab vajadusel ühendada elektritarvikuid või lisavalgustust. Auto külgedele saab paigaldada suurele koormusele vastupidavad kinnitusrelsid, mille kinnituspunktide külge võib kinnitada lisakanistreid, tööriistakaste ja muud.
Tagauks avaneb 30:70 jaotusega, kitsamal uksepoolel on redel katusele ronimiseks ja laiemale kinnitub varuratas, mille sees on ühtlasi lukustatav hoiupaik. Räägitakse, et siin olevat Defenderi vigadest õppust võetud ja ukse struktuur tehtud vibratsioonile ja väändumisele vastupidavamaks. Avage mõlemad uksed ja sõltuvalt versioonist on sees ruumi euroalusele. Pagasiruumi mahuks võib lugeda 2000 liitrit. Paigal seistes on Grenadieri katuse kandevõime koos katuseraamiga 420 kg. Lisavarustuse hulka kuulub 5,5-tonnise vintsimisvõimega vints ja pukseerida tohib Grenadieriga kuni kolme ja poole tonnist haagist. Lisavarustuse ja -tarvikute nimekiri on pikk ning peaks olema ammendav igaks olukorraks.




Nupud! Palju nuppe ja lüliteid
Grenadier on läbinisti asjalik ja tõsine tööauto. Kuni märkate roolil punast signaalnuppu, kus Briti huumor asjalikkusest läbi lööb. Signaalile on joonistatud jalgratas ja kirjutatud “tuut”. Mine tea, kuna Ineos omab ka tippjalgrattaklubi, siis võib-olla on see lihtsalt tervitamiseks.
Autosse tuleb tõusta astmelaualt ja juhi töökoht asub nii kõrgel, et Porsche Cayenne tundub nagu Golf. Interjöör on praktiline, aga suurusest hoolimata avaruse tunnet ei teki. Harjumist vajavad ka pimenurgad ees. Tagurduskaamera pilt on pisike, nii et manööverdamine küljepeeglite järgi on kiirem ja täpsem. Ent tähelepanu kõik, kes te ei salli puuteekraane – Grenadier on täis suuri nuppe ja lüliteid! Kõik eluga pardal seotud funktsioonid (kliima jne) on keskkonsoolis, kõik maastikusõiduga seotu on laekonsoolis. Mitmes reas lülitid peakohal, nagu piloteeriksite lennukit, eraldi saab lukustada kummagi silla diferentsiaali, valida nõlvalt laskumise abi või lülitada sõiduki veetakistuse valmidusse (lubatud kuni 80 cm).
Et vältida liigset elektroonikat, tuleb süütevõtit keerata, istmeid käsitsi nihutada, isegi kaugtulesid tuleb käsitsi vahetada. Kiirushoidik on, aga eesliikuja kiirust see ei arvesta.
Mis torkab silma, on selgelt BMW päritolu käiguvalits, mis aeglusti vahekasti ümara nupuga kangi kõrval loob teatud ebakõla. Kuigi siin on ilmselt see lugu, et sihilikult tahetakse näidata, et jõuallikas on BMW-lt. Kaheksakäigulist ZF automaatkäigukasti olevat eraldi arendatud vastavalt sir Jimi näpunäidetele. Grenadier on ehitatud raamile ja mõlemad jõuallikad pärinevad BMW-lt. 3-liitrine R6-diiselmootor arendab 249 hj, pöördemoment on viidud 550 Nm-ni. Valikus on ka 3-liitrine bensiinimootor, eelkõige mõeldes naftarikastele riikidele, kus diislist ei taheta midagi kuulda. Autod pannakse kokku Prantsusmaal Hambachi tehases, kus varem toodeti Smarte, mis aga jäi kasutuseta, kui Smartide tootmine viidi Hiinasse.



Kuidas ta sõidab?
Grenadier on seatud märkimisväärselt alajuhitavaks ja seetõttu tuleb juhil kohaneda olukorraga, kus rool on küll välja pööratud, aga auto liigub veel otse. Pöörde lõpetamisel tuleb aga rooli õigesti ajastades tuntavalt tagasi pöörata, et auto ei joonistaks kaart vastassuunavööndis. Selle eripäraga kohaneb kiiresti, palju abi on ka nii-öelda veokajuhi tunnetusest. Maanteekiirustel sõiduk oma suurust ja kandilist kuju ei peida ning 90 km/h tunnis jätab asjatu kiirustamise mulje.
Aga niipea, kui pöörate asfaldilt maha ja pinnas läheb ebatasaseks, kõik muutub. Konarused, lohud, teekergitused – need on Grenadieri mängumaa. Roolil tuleb lasta rahulikult teed otsida ja alajuhitavusest saab juhile parim abimees. Tunnetus, mis rataste all parasjagu toimub, on üllatavalt hea. Siin kehtib täielikult põhimõte: ära takista autot sõitmast! See tähendab, et Grenadieri omapäradega ei tule võidelda, nendega kaasa minnes on tasu kuninglik. Grenadier on kuulekas, ei väsita juhti, nii-öelda mõtleb kaasa ja näitab kõigiti, et tal on meeletult võimekuse varu.
Peab ütlema, et sõiduproovi sügispäikesest hellitatud nädalavahetusel polnud mul Grenadierile pakkuda tööd, mis tema võimekusele väärilist tegevust annaks. See jääb edaspidiseks. Meie kruusa- ja metsateed olid talle vaid kerge jalutuskäik, et lihtsalt nautida elu ja sõitmist.

Kokkuvõttes
Grenadier on täiesti eriline sõiduk. Kui tahate luksusmaasturit, siis ostke luksusmaastur. Grenadier on neile, kes tõepoolest soovivad selle võimekust kasutada, kelle tööd, vajadused ja hobid tõesti sellisele sõidukile rakendust annavad.

